Зміни до держбюджету «пройдуть» повз ЖКГ

Поділитись:
FacebookVKOdnoklassnikiGoogle+

Як повідомляє Україна комунальна уряд подав на розгляд парламенту зміни до Закону «Про Державний бюджет України на 2015 рік», однак внесення запропонованих Кабміном коректив означатиме для українців ще більше затягування пасків. Не додалося коштів і на житлово-комунальне господарство.

Одним із пунктів Прикінцевих положень Закону «Про Державний бюджет України на 2015 рік», прийнятого парламетарями в ніч з 28 на 29 грудня минулого року, Кабінет Міністрів було зобов’язано до 15 лютого внести на розгляд Верховної Ради пропозиції коректив до документу за результатами впровадження змін до законодавства, на основі яких сформовано саму державну казну на цей рік, та перемовин із міжнародними фінансовими організаціями.

Вже після закінчення новорічно-різдвяних свят місія Міжнародного валютного фонду розпочала свою роботу в Україні і не заплановано пробула у Києві довше, ніж планувалося — до 11 лютого. Увесь цей час кредитори обговорювали з представниками української влади програми реформ, спрямованих на відновлення економічного зростання. Міністр фінансів Наталя Енн Яресько зізналася, що переговори з місією МВФ видалися занадто складними, особливо у питаннях тарифів та скорочення видатків із державної скарбниці. Нарешті, на позачерговому засіданні уряду, яке відбулося 14 лютого, Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк оголосив, що перемовини з МВФ пройшли успішно і уряд очікує рішення Ради директорів МВФ щодо надання кредиту в сумі 25 млрд. дол. в якості поворотної фінансової допомоги протягом 4 років, з яких 17,5 дол. надає МВФ, а інші кошти, тобто різниця між 25 і 17,5 млрд — Сполучені Штати Америки, Європейський Союз, країни Великої сімки й інші міжнародні партнери України, які готові допомогти в стабілізації економічної ситуації. Тож, вже ввечері 16 лютого у Верховній Раді було зареєстровано урядовий проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (№2147).

З аналізу пояснювальної записки уряду до цього законопроекту сам по собі напрошується висновок – українцям пропонують затягнути паски ще щільніше, ніж два місяці тому. Зміни до держбюджету підготовлені за песимістичним сценарієм розвитку економіки України: оновлений прогноз макроекономічних показників передбачає у поточному році поглиблення падіння реального ВВП до 5,5% внаслідок дії наведених вище зовнішніх та внутрішніх факторів проти 4,7% відповідно до затвердженого раніше прогнозу. При цьому, прогнозний обсяг номінального ВВП збільшено на 129,4 млрд грн до 1850,2 млрд грн, що зумовлено зростанням споживчих цін на 26,7% у вимірі грудень до грудня попереднього року. Зростання індексу цін виробників (грудень до грудня попереднього року) прогнозується на рівні 26,5%. Прогнозується збільшення фонду оплати праці на 11,6 млрд грн до 478,6 млрд грн. Середньомісячна заробітна плата складе 3,99 тис. грн. Очікується збільшення прибутку прибуткових підприємств проти попереднього прогнозу на 35,8 млрд грн до 307,9 млрд грн. Зміни в політиці регулювання цін на енергоносії передбачають поступову лібералізацію тарифів, зменшення перехресного субсидування та вилучення до державного бюджету частини прибутку газодобувних підприємств для забезпечення прямої бюджетної підтримки найвразливіших верств населення.

Про конкретні сценарії лібералізації тарифів та зменшення перехресного субсидування в законопроекті №2147 не йдеться, але зважаючи на те, що за повідомленням Наталії Енн Яресько однією з умов МВФ для отримання кредитних коштів було підвищення тарифів на природний газ для населення у 7 разів, українцям потрібно очікувати підвищення цін на газ та тарифів на теплову енергію в рази вже найближчим часом.

Саме для забезпечення соціального захисту населення та надання державної підтримки найменш захищеним категоріям громадян в оплаті за спожиті житлово-комунальні послуги в проекті закону №2147 передбачено додаткові видатки у сумі 15,3 млрд грн:

— майже 12,5 млрд грн на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату ЖКП. Зазначені кошти спрямовані для пом’якшення наслідків зростання роздрібних цін на енергоносії в залежності від обраного сценарію підвищення цін на природний газ та тарифів на теплову енергію для населення;

— 2,85 млрд грн на надання адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату ЖКП.

У зв’язку з проведенням антитерористичної операції уряд пропонує зміни до ст. 19 Закону «Про Державний бюджет України на 2015 рік». Зокрема, передбачається надання права Кабінету Міністрів здійснювати випуск облігацій внутрішньої державної позики в межах обсягів, встановлених у додатку №2 до цього Закону, у сумі 29,7 млрд грн, у тому числі 10,7 млрд грн для компенсації збитків від постачання природного газу в райони проведення АТО, з подальшим придбанням у державну власність в обмін на зазначені облігації акцій додаткової емісії ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України». Тобто, борги за природний газ, накопичені «ДНР» та «ЛНР» пропонується погасити за рахунок коштів платників податків та збільшення дефіциту НАК «Нафтогаз України».

Окрім цього, законопроектом №2147 передбачено виділення субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на відновлення (будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію) інфраструктури у Донецькій та Луганській областях у сумі 300 млн грн.

З метою забезпечення діяльності Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, утвореної шляхом реорганізації Державного агентства земельних ресурсів, Службу визначено відповідальним виконавцем у системі Мінрегіону, як головного розпорядника коштів бюджету, замість Держземагентства. Для забезпечення діяльності новоутвореної Служби виділено додаткові видатки у сумі 377,5 тис. грн за рахунок відповідного зменшення видатків на заходи щодо оптимізації системи центральних органів виконавчої влади та скорочення кількості контролюючих органів, головний розпорядник – Господарсько-фінансовий департамент Секретаріату Кабінету Міністрів.

На жаль, законопроект №2147 є великим розчаруванням для житлово-комунального господарства. Попри прохання підприємств водопровідно-каналізаційного господарства та теплопостачальних підприємств, які вони неодноразово висловлювали публічно, в тому числі і на круглих столах, організатором яких було ІА «України Комунальна», додаток №3 до проекту Закону про внесення змін до Держбюджету – 2015 знову не містить такого виду видатків, як субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах. Зі змісту законопроекту №2147 також не зрозуміло, чи з’явиться можливість у Кабінету Міністрів розподіляти державні капітальні видатки та кошти державного фонду регіонального розвитку після його обговорення та прийняття.


Надію галузі житлово-комунального господарства на повернення до держбюджету -2015 субвенції з погашення різниці в тарифах може дати інший законодавчий документ – проект Закону №2119 «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо наповнення джерел субвенції для погашення різниці в тарифах». Як повідомляла «Україна Комунальна» раніше, цей документ було зареєстровано групою депутатів у Верховній Раді 12 лютого. Ним пропонується надати 11 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню. При цьому джерелами фінансування цієї субвенції визначені надходження до спеціального фонду державного бюджету від погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого), з податку на прибуток та ПДВ підприємств, який сплачується підприємствами електроенергетичної, нафтогазової, вугільної галузей, підприємствами, котрі надають послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, підприємствами централізованого водопостачання та водовідведення у сумі 1,2 млрд грн; від погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого), із сплати акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції ), який сплачується підприємствами паливно-енергетичного комплексу, у сумі 1,5 млрд грн; від погашення заборгованості із сплати частини чистого прибутку або дивідендів підприємств електроенергетичної галузі у сумі 0,4 млрд грн; від погашення підприємствами паливно-енергетичного комплексу та нафтогазової галузі перед Державним агентством резерву України заборгованості та зобов’язань за матеріальні цінності у сумі 0,4 млрд грн; від випуску КМУ облігацій внутрішньої державної позики на суму 7,5 млрд грн.

Враховуючи те, що до групи народних депутатів – авторів законопроекту №2119 входять нардепи із фракції «БПП» та «Народний фронт», які є членами коаліції депутатських груп та фракцій Верховної Ради України VIII скликання, можна очікувати та сподіватися, що його розгляд буде проходити водночас із розглядом урядового законопроекту №2147 і депутати – члени коаліції проголосують за законопроект №2119 так само одноголосно та дружньо, як і за урядовий законопроект №2147. А в тому, що зміни до бюджету 2015 будуть ухвалені одноголосно, сумніватися не доводиться, бо якщо Верховна Рада провалить поправки до бюджету, Україна не отримає кредитів МВФ, а це означатиме фактично економічну катастрофу та оголошення дефолту.

Андрій Осадчий

Добавить комментарий

Имя *
E-mail *
Сайт

Это не спам.