Як запобігти фальсифікаціям

Поділитись:
FacebookVKOdnoklassnikiGoogle+

Дмитро Ремиженко _ Понеділок, 08 жовтня 2012, 13:25 Українська правда

Єдиний список. Що далі?
Спасибі жителям Донбасу, подякуймо й «противсіхам»
Голосуй, не голосуй – все одно виходить … олігархат

Перший етап виборів вже сфальсифіковано. Окружні та дільничні виборчі комісії фактично «приватизовані» владою. Якщо з 18-24 членів ДВК лише 2-4 представляють опозицію, зрозуміло, що їм відведена роль безпорадних статистів на цьому «святі демократії».

28 жовтня має відбутись другий етап фальсифікацій, тепер на базовому рівні, на рівні дільничних комісій.

Здавалося, за такого розкладу будь-яка протидія фальсифікаціям приречена на поразку.

Та це не так. Недостатню кількість членів комісій від опозиції мають компенсувати офіційні спостерігачі. Вперше за всю історію українських виборів їхня роль може стати визначальною.

Але для цього потрібні три речі: достатня кількість, якісна підготовка та координація дій.

Спостерігачі на дільниці, незалежно від того, кого вони представляють, – опозиційні партії, громадські організації чи опозиційних кандидатів у депутати, – мають працювати як єдина команда, кожний член якої має чітко виписані функції.

Без такої координації ефективний контроль неможливий, оскільки спостерігачі дублюватимуть один одного, у той час як деякі «больові точки» можуть залишитися без спостереження.

Для цього потрібно: по-перше, щоб у кожному окрузі опозиційні партії, кандидати у депутати та громадські організації, які направляють офіційних спостерігачів, домовились про створення єдиної команди спостерігачів на кожній виборчій дільниці.

Координацію дій створених дільничних команд спостерігачів варто покласти на виборчий штаб найпотужнішої партії – учасника виборчого процесу.

По-друге, доручити одному з найбільш досвідчених спостерігачів чи членів ДВК – назвемо його «координатор» – координувати дії всіх спостерігачів на дільниці, вносити необхідні корективи залежно від ситуації, підтримувати зв’язок з виборчим штабом.

По-третє, координатору не пізніше ніж за три дні до дня голосування провести детальний інструктаж членів команди, визначивши функції та обов’язки кожного. Кожен спостерігач повинен знати свою конкретну задачу і способи реагування на виявлені порушення.

Найбільш вірогідні етапи виборчого процесу, на яких можливі фальсифікації, – це голосування на виборчій дільниці, голосування за місцем перебування, тобто голосування «на дому», та підсумкове засідання виборчої комісії.

Голосування на виборчій дільниці

Видача бюлетенів. Можливі порушення:

— видача бюлетеня особі, що відсутня у списку виборців;

— видача бюлетеня іншій особі замість тієї, яка внесена до списку виборців;

— видача бюлетеня по пред’явленню документів, не передбачених статтею 2 закону про вибори;

— видача зайвого бюлетеня. Це порушення належить до числа найбільш небезпечних, оскільки призводить до появи так званого «конвеєра», коли наступний виборець заходить до дільниці з наперед заповненим бюлетенем.

У відповідності до закону виборчий бюлетень видають два члени комісії. Один перевіряє документи виборця та його наявність у списку виборців, другий безпосередньо видає бюлетень.

Зазвичай один з членів цієї «двійки» представляє владу, другий опозицію, і вони взаємно контролюють один одного. Цього разу такий розклад неможливий навіть теоретично.

Тому ці «двійки» мають бути об’єктом пильної уваги спостерігачів протягом усього дня голосування.

Вони не повинні залишатись без спостереження не на мить. Біля них мають постійно чергувати добре поінструктовані спостерігачі, яких через певний час змінюють ті, хто знаходиться поза межами дільниці.

Заповнення виборчих бюлетенів. Можливі порушення:

— присутність у кабіні для таємного голосування офіційних осіб, суб’єктів виборчого процесу;

— передача виборцем бюлетенів іншій особі.

За цим мають постійно стежити один-два спостерігачі, залежно від умов конкретної дільниці, яких періодично змінюють ті, хто знаходиться поза межами дільниці.

Винесення бюлетеня поза межі приміщення для голосування. Можливі порушення:

— виборець може винести бюлетень, оминувши скриньку для голосування, або вкинувши замість нього будь-який папірець. Це також одне з найнебезпечніших порушень, що призводить до появи «конвеєра».

Виборчі скриньки та виборці, які виходять з кабін, мають бути під постійним пильним наглядом спостерігачів, яких час від часу змінюють ті, що знаходяться поза межами дільниці.

Навмисне пошкодження скриньки

Якщо за даними екзит-полів опозиційні партії та кандидати випереджатимуть провладні, можливе навмисне пошкодження пломб, печаток чи інші пошкодження виборчих скриньок.

У такому разі бюлетені з цієї скриньки будуть визнані такими, що не підлягають врахуванню.

За цим мають стежити спостерігачі. У разі пошкодження виборчої скриньки, спостерігачі повинні негайно на це реагувати – скласти акт та вимагати припинення використання пошкодженої скриньки.

Голосування за місцем перебування

Голосування виборців за місцем їх перебування здійснюють не менш як три члени комісії. Вони мають представляти різні партії та кандидатів у депутати.

Оскільки члени комісії від опозиції завдяки малій чисельності не будуть представлені у цих «трійках», ці групи мають неодмінно супроводжувати офіційні спостерігачі.

Підсумкове засідання виборчої комісії

Підрахунок бюлетенів. Можливі порушення:

— під час розгляду бюлетенів членами комісії у них можуть бути додані зайві позначки, виправлення тощо, що робить бюлетень недійсним;

— можливі перекладання бюлетенів з однієї стопи до іншої.

Спостерігачі мають уважно стежити, щоб упередити подібні дії. Крім того, вони мають вести безперервний облік голосів, поданих за кожну партію та кандидата.

Для цього після оголошення кожного бюлетеня за певну партію чи кандидата робити відповідну позначку у блокноті. Це мають робити не один, а декілька спостерігачів. Якщо після підрахунку бюлетенів виявиться невідповідність кількості бюлетенів у стопі з даними безперервного обліку, вимагати перевірки бюлетенів у цій стопі.

Усі порушення та пов’язані з ними конфліктні ситуації слід знімати на відео.

Кількість спостерігачів та розподіл їхніх функцій на кожній конкретній дільниці визначається залежно від конкретних умов та обставин.

Звісно, наведений перелік можливих порушень та способів їх упередження далеко не вичерпний. Проте запропоновані заходи дозволять якщо не виключити, то бодай мінімізувати можливі порушення та фальсифікації.

Дмитро Ремиженко, для УП

Добавить комментарий

Имя *
E-mail *
Сайт

Это не спам.